وبلاگ مازی نور

منابع نوري LED به عنوان چشم‌اندازي جهت تامين روشنايی مصنوعی، هر روز در حال گسترش و توسعه هستند. اين منابع جايگزين مناسبي براي منابع نوري سنتي با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن و به خصوص صرفه‌جويی در مصرف انرژی هم هستند. دستيابي به فناوري‌هاي جديد نياز به انجام تست‌ها و وضع استاندارد‌هاي جديد دارد. از ديدگاه دولت‌ها، استاندارد‌ها و لزوم رعايت آن با اطمينان از ايمني عمومي، نشان از توجه به حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، مسايل زيست محيطي و مصرف انرژي دارد. يكي ديگر از ويژگي هاي مهم LEDها عمر بسيار بالای آن مي باشد.

1) طول عمر بالای منابع نوری ال ای دی

تا قبل از ظهور لامپ‌ هاي LED بالاترين طول عمر ثبت شده براي منابع نوري، بسيار پايين تر از طول عمر متوسط منابع نوري LED بود. طول عمر اين منابع نوري به عنوان برترين ويژگي آن به شمار مي آمد. اين ميزان تا حدود 100 هزار ساعت نيز مي‌رسد. در واقع اين مدت زمان با درنظر گرفتن كاركرد روزانه 8 ساعت، به بيش از 10 سال خواهد رسيد. براي دستيابي به اين طول عمر توجه به نكات زير از اهميت فراواني برخوردار است:

  •  گرما
  •  نوسان برق
  • رطوبت

2) بهره‌‌وری بالا و مصرف انرژی بسيار پايين

منابع نوري LED حدود 80 درصد از انرژي دريافتي را به نور تبديل مي نمايند. اين منابع نوري حدود 20 درصد از انرژي دريافتي را به صورت گرما از دست مي‌دهند. به همين دليل استفاده از اين منابع نوري در اكثر پروژه ها از توجيه خوبي برخوردار است. به طور مثال در يك تونل بين شهري، اگر 100 عدد چراغ پروژكتور 250 وات بخار سديم استفاده شود، مصرف انرژي بخش روشنايي حدود 28 كيلووات خواهد بود. در حاليكه در همين تونل با جايگزيني چراغ هاي LED استاندارد، علاوه بر بهره گيري از مزاياي بسيار زياد اين منابع نوري، مصرف برق تا حدود 14 كيلووات كاهش پيدا خواهد كرد.

3) سازگاری بيشتر منابع نوری LED با محيط زيست

منابع نوري LED عاری از هرگونه مواد شيميايی سمی هستند، در صورتي كه اكثر منابع نوری سنتی دارای جيوه بوده و براي محيط زيست بسيار خطرناك است. اين منابع نوری قابل بازيافت بوده و استفاده از آن قدم بزرگی در جهت حفظ محيط زيست است.
اين منابع نوري بدليل عدم توليد اشعه UV، روي پوست بدن تاثير منفي ندارند. همچنين در گالري‌ ها و اماكن تاريخي مانند موزه‌ ها كه جلوگيري از تخريب آثار از اهميت فراواني برخوردار است، استفاده از چراغ هاي LED به دليل عدم توليد اشعه هاي مخرب، پيشنهاد مي‌ گردد.
استفاده از چراغ‌هاي LED در فضاي باز مانند پاركها و تونلها و خيابانها نيز بدليل عدم توليد UV باعث عدم جذب حشرات مي شود. درنتيجه علاوه بر تاثير مثبت روي سيكل زندگي طبيعي حشرات، باعث كمتر آلوده شدن سطح چراغ و راندمان ماندگار نيز مي‌گردد.

4) كيفيت و دوام بالاتر منابع نوري LED

منابع نوري LED از قطعات الكترونيكي و با دوام ساخته شده و قطعات مكانيكي ندارند به همين دليل استفاده از اين منابع نوري در فضا‌ي آزاد و در شرايط سخت محيطي و محيط‌ هاي با لرزش و تكان زياد و همچنين مناطقي مانند تونل، خيابان، سالن هاي ورزشي و برج هاي نوري كه شرايط تعمير و نگهداري سخت و هزينه بر است، بسيار مناسب است.

5) پخش نور هاي مختلف در منابع نوري LED

اين چراغ‌ها به دليل استفاده از لنزهاي مختلف قابليت تغيير پخش نور با توجه به انواع كاربري را دارند. به عنوان مثال در منطقه ورودي تونل كه نياز به شدت روشنايي بسيار بالايي وجود دارد، لنز هاي با پخش نور متمركز و در مناطق مياني همان چراغ با پخش نور خياباني يا باز پيشنهاد مي گردد.

6) قابليت كنترل منبع نوري LED

در برخي چراغ‌ هاي LED با توجه به قابليت استفاده از درايور هاي الكترونيكي DALI يا 1-10V، علاوه بر امكان خاموش و روشن شدن، قابليت كنترل تك تك چراغ ها و يا كنترل گروهي بصورت دستي يا اتوماتيك (سنسور) با توجه به نياز و تنظيم سطح روشنايي با ديم كردن چراغ‌ ها وجود دارد. اين قابليت باعث صرفه‌ جويي بسيار زياد در مصرف انرژي الكتريكي مي شود. همچنين تطابق ميزان شدت روشنايي باتوجه به استاندارد وجود دارد.

7) قابليت كاركرد در دماي پايين

دماي پايين زير صفر براي منابع نوري فلورسنتي و HID سنتي، يك چالش بزرگ محسوب مي شود. همچنين راندمان نوري آن را نيز به شدت كاهش مي‌ دهد. برخلاف منابع نوري سنتي، منابع نوري LED كاركرد مناسبي در دماي سرد زمستان دارند.  رنج كاركرد دمايي بيشتري نيز در اين منابع نوري نسبت به ساير منابع نوري وجود دارد. به عنوان مثال در معابر و راه ها و تونل هاي بين شهري و جاده هاي كوهستاني و برفگير، اين قابليت امكان تامين روشنايي استاندارد و مداوم در سرماي زمستان را تضمين خواهد نمود.

8) خاموش و روشن شدن در منابع نوري ال اي دي

منابع نوري LED بلافاصله بعد از اعمال جريان روشن مي‌ شوند. اين موضوع براي بخش‌ هاي زيربنايي كه تداوم روشنايي از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌ باشد بسيار قابل اهميت است. همچنين اين منابع نوري مي‌ توانند به دفعات خاموش و روشن شوند. بدون آنكه تاثير منفي در طول عمر اين منابع بوجود آيد. در صورتي كه خاموش و روشن شدن مجدد منابع نوري سنتي معمولا زمان بر هستند. اين موضوع همچنين بر روي طول عمر اين منابع نيز تاثير منفي مي‌ گذارد.

9) ولتاژ تغذيه ايمن در منبع نوري ال اي دي

تغذيه اين منابع نوري با ولتاژ پايين و ايمن انجام مي شود. اين امر علاوه بر تامين امنيت لازم در بهره برداري، قابليت استفاده از برخي منابع تامين انرژي تجديد پذير مانند پنل‌هاي فتوولتائيك را در شرايط خاص ايجاد مي‌كند.

10) اثر استروبوسكوپيك منابع نوري LED

در منابع نوري سنتي و با استفاده از بالاست‌هاي مغناطيسي  بدليل يكسان بودن فركانس روشن و خاموش شدن منابع نوري با فركانس برق شهر، در بسياري از موتورهاي الكتريكي و چرخ هاي دوار، خطاي ديد ايجاد شده و بصورت ثابت بنظر مي‌رسد كه اين امر باعث ايجاد خطرات فراوان خواهد شد. بدليل استفاده از فركانس‌هاي چند ده كيلوهرتز در بالاست‌هاي الكترونيكي و درايور‌ها، اين اثر خنثي شده و امنيت در بهره‌ برداري و كار را افزايش مي‌ دهد.

 

برچسب ها : مطالب منتخب , مفاهيم روشنايي
نظرات بازدیدکنندگان
(بدون نظر)

نظری ثبت نشده
ثبت نظر جدید




توجه : تمامی اطلاعات با دقت تکمیل شود و پس از تایید مدیریت نظر قابل مشاهده خواهد بود

جدیدترین مطالب بلاگ

بررسي تاثير دمای رنگ نور در میزان نفوذپذير نور در هواي مه‌آلود
منتشر شده در ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
زون های انفجاری و چراغ های ضد انفجار
منتشر شده در ۲۷ آذر ۱۴۰۲
مراحل طراحی روشنایی راه‌‌ها و معابر
منتشر شده در ۲۱ آبان ۱۴۰۲
نکاتی برای طراحی روشنایی فروشگاه
منتشر شده در ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
طبقه‌بندی چراغ روشنايی از نظر كلاس حفاظتی
منتشر شده در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
مقاومت چراغ در برابر ضربات مکانیکی
منتشر شده در ۰۷ فروردین ۱۴۰۱
حضور مازی‌نور در سیزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
منتشر شده در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
خطر نور آبی و اثرات مخرب آن
منتشر شده در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
پخش نورهای مناسب برای روشنایی فضاهای آزاد
منتشر شده در ۱۹ دی ۱۴۰۰
اصطلاحات ويژه برای نورپردازی اضطراری
منتشر شده در ۱۱ دی ۱۴۰۰

وبلاگ مازی نور

وبلاگ مازی‌ نور با هدف آشنايي با اصول طراحی سیستم‌ های روشنایی، مفاهیم اولیه چراغ‌ ها، آخرین اخبار و رویدادها در حوزه روشنايي ايجاد شده است.

وبلاگ مازی نور
telegram link linkedin link instagram link aparat link whatsapp channel